My Blogger TricksAll Blogger TricksTechtunes

Monday, February 17, 2014

Cara Banyakkan Susu Badan

Salam..hi mommies semua!!!Harini saya nak berkongsi tips untuk banyakkan susu badan bagi ibu2 yang menyusu.Dah tentu korang bercita2 nak fully breastfeeding anak2 at least sampai dia org umur 2 tahun kan..bg ibu2 yang terasa pengeluaran susu tak berapa nak bnyk atau pn susah hati stok susu kurang dan x boleh nak menampung susu buat permata hati anda sementara anda berada di tempat kerja..meh baca entry ni sampai habis..tak rugi tau!!!Harapan saya anda beroleh sesuatu yang bermanfaat dari sedikit perkongsian saya ni..InsyaAllah...




Tapi sebelum tu kena FAHAM KONSEP ASAS ni dulu..


1. Rukun dan konsep asasnya ialah DEMAND AND SUPPLY / PERMINTAAN DAN PENAWARAN. Sebagaimana dalam konsep ekonomi, kalau tiada permintaan maka tiada juga penawaran begitu juga dalam Penyusuan Susu Ibu, jika tiada permintaan (penyusuan bayi secara terus atau pengepaman) maka tiadalah penawaran (pengeluaran susu)

2. Bagaimana nak memastikan pengeluaran banyak? tentu dengan demand yang tinggi? bagaimana nak meninggikan demand? tentu dengan MENGEKALKAN KEKERAPAN MENGOSONGKAN PAYUDARA IAITU DALAM JULAT MASA 2-3 JAM SEKALI TANPA GAGAL DARI DALAM PANTANG SEHINGGA LAH ANAK BERUSIA 2 TAHUN. SAYA ULANG.. DENGAN KONSISTEN TANPA GAGAL. Ingat konsep! kurang permintaan bermakna kurang pengeluaran.

Gagal konsisten maka substance FIL akan memenuhi payudara dan akan menghantar isyarat bahawa susu tidak diperlukan. Jadi pengeluaran dihentikan.

3. Penyusuan Susu Ibu juga berkait rapat dengan hormone prolactin dan oksitosin. Stress, penat, pregnancy, sedih boleh menjejaskan pengeluaran susu. Jadi ibu perlu usaha elakkan atau minimakan stress, penat sedih dsb supaya hormone oksitosin merembes dengan baik. BOLEH MULA MASUKKAN PERANAN SUPPLEMENT DISINI SEBAGAI BANTUAN KEPADA IBU UNTUK MENGEKALKAN KESIHATAN


TIPS TAMBAH SUSU BADAN

  • Banyakkan minum air masak sekurang-kurangnya 3 Liter sehari.
  • Sentiasa kosongkan payudara samada menyusu bayi sekerap mungkin atau pun sentiasa mengepam payudara (3 jam sekali) jika anda berada di tempat kerja.
  • Jangan tunggu payudara penuh baru ingin menyusu bayi anda kerana semakin kerap bayi anda menyusu,semakin banyak susu akan dihasilkan.(Supply and Demand concept).
  • Amalkan memakan makanan kering seperti buah longan kering,kurma merah,sengkuang cina dan kismis.
  • Makan makanan berasaskan kacang soya seperti air soya,tempe atau tauhu.
  • Banyakkan makan ulam-ulaman seperti jantung pisang,pucuk betik muda,daun cekur manis,pucuk manis,lobak putih,kucai,peria dan alfalfa
  • Herba seperti habbatussauda,halba dan jintan hitam
  • Sentiasa amalkan urutan,tuam dan pemilihan pam yang betul.
  • Elakkan stress dan setiasa positif,positif dan positif.
  • Sentiasa berdoa dan tawakkal kepada Allah.


DOA BANYAKKAN SUSU IBU




Ini adalah cadangan supplement sebagai bantuan kepada para ibu untuk kekal sihat bertenaga disamping membantu menambahkan pengeluaran susu buat si manja anda.Anak-anak anda juga akan turut mendapat khasiat yang sama dari susu anda.Jangan lupa tips2 yang kat atas tu ye.Selamat mencuba and it's really work!

1) Set Menyusu Bajet
ATAU
  • COQHealth Plus
  • Alfalfa

2) Set Menyusu Pertengahan

3) Set Menyusu Premium
*Sila klik pada produk untuk mengetahui lebih lanjut mengenai khasiatnya



TESTIMONI DARI PENGGUNA SHAKLEE





Ingin dapatkan Set Menyusu Shaklee yang super awesome ni???Hubungi saya seperti talian di bawah ini:-


Liyana Fairuz (908455)
Telefon : +6017 3349363
Email : liyanafairuz@gmail.com
COD Area Shah Alam : Puncak Perdana,Puncak Alam,Bukit Jelutong,Kg.Melayu Subang,Saujana Utama,TTDI,Giant Seksyen 13.




3 comments:

  1. Nanti dah kawen baru boleh dapat kan set untuk isteri hahahaa sekarang ni baca tambahkan ilmu jer hehehee :P

    ReplyDelete
  2. shakle sgt hot zaman ni, sy pun pengguna shaklee
    follower ke 159..jemput singgah ke blog Yumida & follow back klo sudi
    http://umikasum.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Jenjalan dan follow sini :D
    http://theonlygirl98.blogspot.com/

    ReplyDelete