My Blogger TricksAll Blogger TricksTechtunes

Thursday, November 14, 2013

Kenapa nutrisi itu penting??

Mengapa Pemakanan yang betul penting?

Adakah pemakanan dan kesihatan kita berkaitan ? Adakah pemakanan sihat penting? Sudah tentu!

Ibarat sebuah kereta lumba yang mantap, badan anda memerlukan bahan bakar yang betul (makanan) dan penyelenggaraan (senaman, gaya hidup dan sikap mental) untuk mencapai potensi kesihatan sebenar. Tidak ada yang lebih penting daripada makan secara sihat !

Masukkan bahan api yang salah atau biarkan ia pergi tanpa penggunaan yang teratur dan semestinya ia tidak boleh memberikan kuasa yang penuh dan berprestasi. Tanpa pemakanan sihat , enjin badan anda akan semput, longlai dan akhirnya musnah.

MENGEKALKAN DIET SEIMBANG DENGAN MAKAN SIHAT BOLEH :


  • Memberikan anda stamina dan tenaga untuk kehidupan
  • Membantu memberikan berat badan yang sesuai untuk anda
  • Meningkatkan sistem imun anda
  • Meningkatkan prestasi sukan
  • Melambatkan kesan-kesan penuaan
  • Pastikan anda aktif dan cergas di usia tua
  • Membantu mengatasi keletihan dan kelesuan
  • Melindungi gigi dan menjaga gusi yang sihat
  • Meningkatkan keupayaan anda untuk menumpukan perhatian dan mengubah mood mungkin
  • Menghindari penyakit yang serius seperti penyakit jantung, kanser tertentu , kencing manis permulaan matang usia , dan penyakit pundi hempedu

Asas Kesihatan Makan untuk Hari ini

Rendah Lemak
Mengurangkan semua lemak daripada makanan lemak dan goreng, mentega, krim , marjerin dan minyak yang dipersetujui oleh pakar pemakanan di seluruh dunia sebagai satu cara untuk membuat sihat diet moden dan mengurangkan berat badan. Mengurangkan lemak tepu khususnya adalah penting untuk jantung.

Banyakkan karbohidrat berkanji
Kita terlupa betapa pentingnya beras, pasta, kentang, roti dan bijirin adalah untuk kesihatan kita. Lupakan imej gemuk yang terhasil dari kanji sejak bertahun lalu ! Kanji juga boleh berubah menjadi kritikal sebagaimana keperluan fiber sekarang.

Fiber Tinggi
Serat yang sebahagian besarnya boleh dicerna dalam makanan kita dan sering kali cenderung untuk kita mengunyahnya, tidak dinafikan banyak khasiatnya. Ia bukan sahaja mengekalkan perut kita mencerna dengan lancar tetapi ia membantu untuk menurunkan kolesterol , mencegah batu karang dan kanser usus , dan menjaga berat badan kita di dalam keadaan ideal. Tepung dan bijirin roti penuh dengan serat , seperti beras perang , barli, kacang dan sayur-sayuran. Untuk memulakan hari anda, terdapat pelbagai pilihan bijirin penuh untuk sarapan anda.

Vitamin, mineral, dan anti-oksidan
Sayur-sayuran , buah-buahan dan bijirin membawa banyak vitamin, mineral dan pelbagai bahan-bahan semula jadi yang lain (dipanggil fitokimia ) yang saintis sahaja yang kebanyakan mengetahuinya. Fitokimia berfungsi sebagai anti -oksidan, yang melawan radikal bebas yang sebaliknya boleh merosakkan sel-sel kita, membran dan DNA. Banyak kajian menunjukkan bahawa orang yang makan banyak buah-buahan mempunyai kadar yang lebih rendah terhadap penyakit jantung dan kanser.

Kepelbagaian
Pelbagai tidak bermakna 10 pek bijirin yang berbeza di dalam almari anda, tetapi pelbagai jenis makanan botani yang berbeza. Pasta , roti , gandum dan sebagainya semua mempunyai rupa dan rasa yang berbeza tetapi sebenarnya berasal dari asas bijirin ( gandum) yang sama. Jadi semuanya boleh membekalkan nutrien yang sama. Menggantikan bijirin lain seperti oat , barli, jagung atau nasi akan menambah kepelbagaian kepada diet anda dan memastikan kepelbagaian nutrien. Nutrien yang anda terlepas dari satu makanan, anda boleh mendapatkannya dari yang lain.

Gula yang terkawal
Gula dalam jumlah yang sederhana untuk menambah rasa masakan dan merupakan bahan api yang berguna untuk atlet dan orang yang aktif yang lain. Bagaimanapun , gula menambah "kilojoule" yang tidak diingini dan boleh menyekat perhatian kepada makanan lain yang lebih penting - terutamanya untuk kanak-kanak dan remaja. Dalam bentuk kenyal dan melekit , gula juga boleh menyebabkan kerosakan gigi (atau kerosakan gigi ).

Garam yang kurang
Pemakanan moden kita adalah sarat dengan garam. Sekiranya anda mengelakkan garam selama beberapa minggu anda akan sedar bagaimana rasa sebenar makanan tanpa garam. 75 peratus daripada jumlah pengambilan garam kita datang dari makanan komersil setiap hari ( termasuk roti , biskut , bijirin , mentega , daging dan makanan ringan ), ia adalah penting untuk membeli produk yang kurang garam atau tidak ditambah garam langsung.

Minum banyak air
Dua liter ( 8 gelas ) cecair sehari diperlukan untuk mengekalkan badan terhidrat dan buah pinggang bekerja dengan cekap. Dalam cuaca panas , cecair lebih diperlukan. Minum alkohol dan kopi yang banyak tidak dikira, kerana tindakan ini adalah diuretik dan memaksa buah pinggang untuk mengeluarkan cecair yang lebih daripada biasa.

Nikmati makanan
Tekanan, ketegangan, tergesa-gesa dan makan sambil membuat perkara-perkara yang lain ada memberi kesan terhadap penghadaman dan kesihatan anda. Cuba untuk berehat dan mengambil masa untuk benar-benar menghargai makanan di hadapan you. Bukan sahaja ia akan meningkatkan keseronokan dan kepuasan anda dengan mempunyai perut " selesa penuh" , teknik ini sering disyorkan sebagai satu strategi untuk membantu orang ramai mengurangkan berat badan.

No comments:

Post a Comment